Snowplanners maakt kennis met G2-reizen
INTERVIEW G2-REIZEN....EEN UNIEK FAMILIEBEDDRIJF MET RUIM 25 JAAR ERVARING
Geschreven door Alex Timmer (Snowplanners)
Hoe een spontane afspraak en een luchtig interview aan de basis stonden van een mooi vriendschappelijke relatie. De eerste keer dat ik zelf G2-Reizen tegenkwam was tijdens de winteropening in Sölden 2018. Wij waren daar aanwezig op uitnodiging van Scott Benelux (NotJust Some Wear) in de persoon van Jan Sollie die wij hielpen bij het afstellen van ski’s op de stand.
Op 2 mei 2019 kreeg ik een mail van ene Steljos Grevink inzake de Skischuur, na een vluchtig onderzoek kwam ik er al snel achter dat de Skischuur gelieerd was aan G2-Reizen. Hoe dat precies zat was mij nog niet helemaal duidelijk.Mijn interesse was in ieder geval gewekt. Na wat mailtjes heen en weer kwam het uiteindelijk tot een afspraak in het Veluwse Ermelo. Met 25.000 inwoners is Ermelo een groot dorp te noemen, saillant detail is dat dit ook de geboorteplaats is van voormalig freestyleskiër Michiel de Ruiter… die later sneeuw is gaan maken met zijn bedrijf Polar Europe. Ik sprak Michiel nog bij de oprichting van Snowplanners voordat hij werd ingezet om sneeuw te maken bij de Olympische Winterspelen in Pyeongchang 2018, maar dit terzijde.
SNOEPWINKEL DE SKISCHUUR
Vrijdag 12 juli reden mijn vriendin Nena (typetje PA, chauffeur en steunpilaar) en ik van Deventer naar Ermelo dat circa 40 minuten (54 km) duurde. Bij het binnengaan van de Skischuur werden wij verwelkomt door Steljos en zijn vader Hans. Zijn moeder Marit sloot iets later aan. Dochter Tess helpt in de winter soms mee maar heeft duidelijk voor een andere carrière gekozen. Zij schrijft haar eigen liedjes en werkt mee aan verschillende theater producties. Voorbeeld van haar muziek vind je hier!
Het eerste dat opvalt zodra je de Skischuur binnenkomt is de ontspannen en gemoedelijke sfeer, wat ervoor zorgt dat je je thuis en direct op je gemak voelt. Het tweede dat opvalt en duidelijk in het oog springt zijn de ongelooflijke aantallen ski´s, snowboards en schoenen die keurig staan opgesteld door de gehele ruimte heen. Ik heb zelf niet eerder zulke aantallen bij elkaar gezien, veel is nieuw of niet ouder dan één jaar en alles bij elkaar is het echt een grote snoepwinkel te noemen. Het is wel overduidelijk dat elke wintersporter hier watertandend rond zou willen struinen.
Het idee en de gedachtegang achter de Skischuur is even bijzonder en geniaal te noemen. In de Skischuur kun je terecht voor de verhuur, verkoop en onderhoud van ski- en snowboardmaterialen. Het mooie van dit concept is dat er hele volksstammen (groepsreizen) voor aanvang van het wintersportseizoen hun ski en snowboard gear komen uitzoeken en op maat laten maken. Deze ski’s en snowboards worden door de Skischuur in de bergen op desbetreffende locatie gebracht waar men aan de hand van een label hun eigen op maat en afgestelde ski’s kunnen pakken en binnen no time de berg af kunnen knallen. Hoe bedoel je…customer service!
MARIT, HANS EN STELJOS (G2-REIZEN)
Naast een verdere kennismaking tussen ons allen had ik op voorhand enkele vragen samengesteld, niet te moeilijk maar wel to-the-point en die goed inzichtelijk zouden maken wie nou de drijvende krachten zijn achter dit uniek familiebedrijf dat al 25 jaar alle “stormen” binnen de reisbranche heeft doorstaan. Een klein maar uniek kijkje in de keuken van dit bijzondere bedrijf die de skischoenen stevig in de sneeuw heeft staan.
De uitgelichte afbeelding bij dit artikel was voor mij alles zeggend en geeft heel goed weer hoe de verhoudingen zijn binnen deze ondernemende familie. Zoon Steljos de foto van zijn opa in handen die oprichter was van het bedrijf. Ik zal u niet vermoeien maar het was praktisch een “worsteling” om moeder Marit op deze gevoelige plaat te krijgen. “Liever niet en als het dan toch moet dan zo ver mogelijk op de achtergrond”. Prachtig om te zien, hoe een belangrijke pijler van dit bedrijf zichzelf dienstbaar en bescheiden opstelt. Het podium laat ze aan anderen over!
De drie-eenheid; Marit, Hans en Steljos zijn allen inmiddels evenveel eigenaar van de bedrijven G2-Reizen en de Skischuur.
HET INTERVIEW
Laten wij direct maar een…. klein sprongetje van 25 jaar terug in de tijd maken. Hoe zag jullie wereld er toen uit en hoe verging de oprichting van jullie reisorganisatie?
Hans: “wij zijn gestart in 1991, samen met mijn broer Bart en de reden was dat onze vader er mee stopte. Ik werkte zelf in het onderwijs en mijn broer Bart werkte toen bij Neckermann als reisleider. De vraag die toen op tafel lag was, of wij laten het doodbloeden of wij pakken het samen op. Wij hebben toen samen besloten om de individuele jongerenreizen die onze vader altijd deed om te bouwen naar groepsreizen. Dat liep vanaf het begin af aan erg goed. Mijn broer Bart is meer een solist en wilde zelfstandig verder waardoor wij uiteindelijk het bedrijf hebben opgesplitst. Mijn broer is verder gegaan met zijn bedrijf Grevink Reizen en wij dus met G2-Reizen”.
Wat deden jullie voor de oprichting van G2-Reizen en wat was de connectie met wintersport?
Hans: “Ik zat dus in het onderwijs, Marit zat in de gezondheidszorg als doktersassistent en Steljos speelde nog niet in de speeltuin. Ik werkte bij de Veluwse Lomschool, dat bestond toen nog. Dat was een middelbare school met bijzondere leerlingen en daar werden ook kampen georganiseerd en daar zat ik ook altijd al bij. Toen het bedrijf ging lopen ben ik een dag minder gaan werken en uiteindelijk moest ik een keuze maken en ben ik in 1995 gestopt met het werken in het onderwijs en ben toen mij fulltime met G2-Reizen gaan bezighouden.
Marit: “Ik heb met veel plezier in de gezondheidszorg gewerkt en wilde daar helemaal niet mee stoppen. Dit was pas 18 jaar geleden maar ik heb mij daar erg tegen verzet in het begin. Bijzonder want nu vind ik het super leuk, het had waarschijnlijk zijn tijd nodig”.
Steljos: “Ik heb eerst de kunstacademie Willem de Koning in Rotterdam gedaan, wat ik super leuk vond. Daar deed ik illustraties en audiovisueel, dus eigen filmpjes maken met animaties en tekeningen. Na die studie heb ik één of twee jaar overal en nergens gefreelancet. Ik kon altijd wel ergens klusjes doen als film-man ergens, allemaal van die hele geinige projectjes. Toen kreeg ik een aanbod om te werken bij Flevo on Ice als creative guy en toen dacht ik, dat kan ik 5 dagen in de week gaan doen maar dan ben ik wel locked-up daar. Ik werkte al veel mee met ons bedrijf in de winter, wij zijn toen samen gaan zitten en ik heb toen de keuze gemaakt om officieel bij het bedrijf in te stappen”.
Wie was jullie eerste klant, wat was de bestemming en hoe verliep dit uiteindelijk?
Hans: “Dat weet ik nog wel, dat was een installatiebedrijf dat heette Metapart. Een reis organiseren kon ik toen natuurlijk al, dat was niet nieuw voor mij doordat ik er zo ingegroeid ben. Dit had daarom natuurlijk geen verrassingen meer voor mij, wat dat betreft was het niet anders dan elke andere reis”.
25 jaar bestaansrecht is heel wat, zeker gezien het feit dat er ‘grote jongens’ om jullie heen omgevallen zijn. Wat is jullie geheim?
Hans: “Het geheim is dat je zo min mogelijk overheadkosten probeert te maken, wij zijn heel flexibel. Om je een voorbeeld te geven, vanaf 2008-2009 toen de crisis kwam… werkten wij veel met banken zoals de Rabobank uit heel Nederland. Dat klapte van het ene moment op het andere moment in. Geen Rabobank kon meer op reis, ze deden ontzettend veel reizen daarvoor en ook in de zomer (stedenreizen). Doordat wij relatief klein zijn, dus flexibel konden wij heel makkelijk switchen dit is natuurlijk anders dan als je een mega groot en log bedrijf hebt”. Dat is nog steeds onze kracht.
Marit: “Ik denk ook dat het onze kracht is dat er altijd één van ons drieën bij de aankomst van een groep aanwezig is. Zij hebben ons aan de telefoon, kennen ons alle drie en altijd als de bus komt aanrijden staan wij daar. Ze herkennen je, wij kennen de mensen en weten precies wat zij willen. Bij een nieuwe klant probeer je dat natuurlijk op te bouwen”.
Hans: “Het is onze kracht dat wij een familiebedrijf zijn en wij hebben sowieso geen mensen in dienst die niks met ons persoonlijk te maken hebben. Het zijn allemaal mensen die wij op welke manier dan ook kennen en die dat dan ook echt voor ons doen”.
Terugkijkend…waar zijn jullie het meest trots op?
Steljos: “Ik denk gewoon groepen, die al 25 jaar meegaan… zoals colleges die al vanaf het begin bij ons zitten. Die gaan nu zelfs voor de 28ste keer mee, die zijn nooit gaan shoppen omdat ze zo’n goede relatie met ons hebben. Ze weten dat je het goed doet en zien geen enkele reden om ergens anders te kijken”.
Hans: “Net zoals het bedrijf Chipsoft, die kennen wij al heel lang en die gingen mee toen ze net bestonden met 50 man en die gaan nog steeds mee met bijna 1000 man. Het is een automatisme, als ze besluiten te gaan dan bellen ze Hans op.
Marit: “Ik vind het gewoon erg leuk, die groep van 1000 man staan net zo snel op de ski’s als een groep van 50 man”. Ze moeten allen binnen 1,5 uur ontbeten hebben en bovenop de berg staan, ik vind dat echt kicken als het iedere keer weer lukt”.
Je mag één specifiek moment of gebeurtenis noemen die bepalend is geweest in de history van G2?
Hans: “Er zijn wel meerdere bepalende dingen geweest, wat bijvoorbeeld kort geleden erg van belang is geweest is dat Steljos erbij kwam. Dit was 3 of 4 jaar geleden (officieel 2 jaar) en daarna is ook heel veel veranderd. Dit was kortgeleden maar wel erg bepalend voor G2-Reizen”.Steljos: “Een grote verandering is ook de winkel, wat ook echt een leuke verandering is. Dat wij nu ook verkopen is iets wat wij daarvoor niet deden en wat wel een erg positieve verandering is. Dit doen wij nu sinds een jaar of 4”.
Verklaar de naam G2-Reizen. Welk verhaal zit hier precies achter?
Hans: “Wij wilden perse een korte naam hanteren en veel korter dan G2 konden wij niet bedenken. Onze achternaam (Grevink) en twee broers, dat maakt waarom wij op de naam G2-Reizen zijn uitgekomen”
Ik moet er toch over beginnen, nu jullie zoon Steljos mede eigenaar is…hoe bevalt het om met jullie zoon het familiebedrijf te runnen?
Hans: “Ik moet eigenlijk zeggen dat het juist heel goed bevalt. Wat natuurlijk gebeurd is dat als je het al zo lang doet het risico bestaat dat je een beetje in een patroon zit en dus vastroest. Dan is het is juist zo leuk dat je dat doorbreekt met iemand met nieuwe ideeën.
Marit: “Wij zijn er heel blij mee, maar ik moet er af en toe nog steeds een beetje aan wennen. Dan is het van, die kleur van de jas is niet goed of andere zaken die eerst overlegd moeten worden”.
Steljos: “Kijk ik wil natuurlijk ook een bepaalde uitstraling hebben qua kleding, dus geef ik ook mijn mening en daar verschillen wij dan nog wel eens in… wat ook wel normaal is en daar zijn wij nu ook wel uit.
Steljos… deze voelde je wel aankomen, hoe bevalt het om samen met je vader en moeder dit het bedrijf te runnen?
Steljos: ” Natuurlijk is dat even wennen en moest ik ook zoeken hoe dat gaat. Je weet natuurlijk niet of je full time goed kan samenwerken. In het begin zat ik veel in Oostenrijk en dat is toch het fun onderdeel. Veel skiën en lesgeven, wat heel leuk was. Nu ik ook veel in Nederland ben en in de Skischuur voor het onderhoud en wij zitten ook veel samen op kantoor en zijn dan bijvoorbeeld met offertes bezig. Ik ben er wel achter gekomen dat dit wel goed lukt, wij kunnen prima een hele week samen op kantoor zitten en veel overleggen en dus ook snel kunnen schakelen. Al met al bevalt het mij dus ook erg goed!
Grootse plannen voor de toekomst? Waar staat G2-Reizen over 10 jaar?
Steljos:” Mij lijkt het wel gaaf om de verhuur uit te bouwen, wij hebben ook nog een heel stuk land dus wij kunnen daarin nog best groeien. Het lijkt mij leuk om voor veel grote groepen niet perse de reizen, accommodatie of lessen te organiseren maar alleen de verhuur aan te bieden. Om op deze wijze met de reizen en de verhuur ook echt twee afzonderlijke dingen te hebben. Om dit dan als full service pakket aan te bieden aan de groepen.
Hans: “Daar zijn wij ook al vol mee bezig want wij zijn qua software nu bezig om een programma te integreren waarbij je heel makkelijk, en of dat nou individueel of voor een groep is ski’s kunt boeken en ook kunt zeggen waar je het afgeleverd wil hebben. Als dat werkt dan kun je heel flexibel zijn en wij willen dat mensen geen zorgen hebben en dat het materiaal voor ze klaarstaat.
Marit: “Als een bedrijf maar 3 dagen gaat en zij gaan bijvoorbeeld met 50 man dan zijn ze al een hele ochtend kwijt bij de plaatselijke ski verhuurder.
Steljos: “En als die software een beetje meewerkt, dan kunnen wij een aantal hotels uitkiezen om dit uit te proberen in Oostenrijk. Dan kan het dus zo zijn dat wij voor alle gasten in dat hotel iedere week het materiaal klaar in de kelder zetten. Wij rijden daar toch rond en kunnen dan direct ook de service aanbieden mochten ze willen ruilen van materiaal”.
Laatste vraag… met Snowplanners ben ik nu twee seizoenen onderweg. Wat jullie mij als eigenaar van Snowplanners adviseren, één gouden tip per persoon graag.
Marit: “Blijf vooral bij jezelf Alex”
Steljos: “Jij hebt ook een enorme passie voor wintersport, jij wil en hoeft niet mee te liften op het succes van iemand anders. Als jij deze passie kunt uitdragen naar een klant dan is dat ook jullie voordeel is. Omdat jij gewoon heel gepassioneerd bent over dit vak.
Hans: ” Nooit denken; die anderen hebben dat dus dan ga ik dat ook maar doen. Want dat werkt dus niet voor JOU.. je moet iets doen wat bij jezelf past.